FANDOM

Sprawdzanie poziomu oleju - co 10 mth lub codziennie. Wymiana oleju i filtru w silniku - co 250 mth.

Rys. 97

Rys. 97

Poziom oleju powinien być utrzymywany pomiędzy znakami "MIN" i "MAX" na prętowym wskaźniku oleju 2 (rys. 97) lub 4 (rys. 98). Należy pamiętać, aby podczas sprawdzania poziomu oleju ciągnik stał na poziomej płaszczyźnie.

Ostrzeżenie!Edytuj

Przy wymianie oleju zachować ostrożność - gorący olej grozi poparzeniem!

Wymiana olejuEdytuj

Wymiany oleju należy dokonać po zakończonej pracy, gdy silnik jest jeszcze gorący:

  • ustawić ciągnik na poziomym podłożu,
  • wykręcić korek z miski olejowej silnika 5 (rys. 98),
  • gdy olej ścieknie, wkręcić korek miski - dokręcić go momentem 34+/- 15 Nm,
  • napełnić miskę olejową właściwym czystym olejem, tak aby poziom oleju znajdował się pomiędzy znakami "MIN" i "MAX" na wskaźniku prętowym 4 (rys. 98).

Zaleca się ścisłe przestrzeganie rodzajów olejów oraz szczególnie zwracanie uwagi na czystość mechaniczną i chemiczną (olej nie może zawierać wody). Należy pamiętać, aby przy wymianie oleju jednocześnie wymienić filtr oleju.

Wymiana filtra oleju (rys. 98)Edytuj

  • odkręcić zanieczyszczony filtr,
    Rys. 98

    Rys. 98

  • pierścień uszczelniający nowego filtru pokryć cienką warstwą oleju, a następnie włożyć go w wyżłobione na powierzchni członowej filtru,
  • wkręcić nowy filtr 1 do głowicy filtru 3 do momentu styku pierścienia uszczelniającego 2 i głowicy filtru, a następnie dokręcić ręką jeszcze pół obrotu (nie wolno dokręcać zbyt mocno).

Przy odkręcaniu zużytego filtru nie wolno posługiwać się młotkiem, przecinakiem itp., gdyż może nastąpić uszkodzenie głowicy filtru lub bloku cylindrowego. Po wymianie filtru oleju uruchomić silnik i sprawdzić, czy nie ma przecieków, a po zatrzymaniu silnika sprawdzić poziom oleju i uzupełnić w razie potrzeby.