FANDOM

Uruchamiać silnik wolno tylko ze stanowiska pracy kierowcy, po upewnieniu się, że jest włączony
Rozrusznik.jpg

Rozrusznik silnika Ursus 4512

hamulec postojowy.

Czynności przed rozruchemEdytuj

Przed przystąpieniem do codziennej eksploatacji ciągnika należy wykonać czynności obsługi codziennej, podane w wykazie przeglądów technicznych (co 10 mth), a w szczególności:

  • sprawdzić kompletność osłon i ich zamocowanie,
  • sprawdzić poziom cieczy chłodzącej i uzupełnić w razie potrzeby,
  • sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować naciąg pasków klinowch,
  • upewnić się, że siatki maski i żeberka chłodnicy są wolne od zanieczyszczeń, dla zapewnienia właściwego chłodzenia,
  • sprawdzić działanie sprzęgła, hamulców, dźwigni sterowania dawką paliwa - w razie potrzeby wyregulować,
  • dokonać ogólnego przeglądu stanu ogumienia, ciśnienia w kołach, śladów wycieków i ich usunięcia,
  • sprawdzić działanie wskaźników oświetlenia, a gdy ciągnik ma być użytkowany do jazdy po drogach publicznych, również takiego wyposażenia jak: trójkąt ostrzegawczy, lusterko zewnętrzne, tablicę wyróżniającą dla pojazdów wolno poruszających się itd.
  • sprawdzić, czy w zbiorniku jest wystarczająca ilość paliwa,
  • sprawdzić, czy kranik paliwa jest otwarty, spuścić wodę z separatora wody,
  • w przypadku dłuższego postoju ciągnika wykonać kilka ruchów ręczną dźwignią pompy zasilającej.

Rozruch normalnyEdytuj

Aby uruchomić silnik należy:

  • przestawić dźwignię reduktora w położenie neutralne "S" oraz dźwignię zmiany biegów i sterowania WOM w ich położenia neutralne: przestawić dźwignię sterowania podnośnikiem regulacji siłowej w położenie PŁYCEJ i regulacji pozycyjnej w położenie OPUSZCZANIE.
  • wcisnąć gałkę wyłącznika dawki paliwa,
  • przestawić ręczną dźwignię sterowania dawką paliwa w położenie połowy pełnej dawki,
  • nacisnąć całkowicie pedał sprzęgła,
  • obrócić kluczyk w stacyjce w prawo, celem włączenia rozrusznika. W momencie uruchomienia silnika zwolnić kluczyk, który powróci do położenia ODBIORNIKI,
  • do czasu uzyskania równomiernej pracy silnika (kilka minut) ustawić jego prędkość obrotową na około 1200 obr./min.

Uwagi:Edytuj

  1. Przy rozruchu zimnego silnika nie załączać pompy pomocniczej hydrauliki zewnętrznej do chwili osiągnięcia zadowalającej temperatury oleju w układzie napędowym ciągnika (ok. 70*C).
  2. Czas włączenia rozrusznika nie powinien być dłuższy niż 15 sekund. Jeżeli silnik nie zostanie uruchomiony, ponowną próbę uruchomienia można powtórzyć po kilkudziesięciosekundowej przerwie.
  3. Jeżeli po kilkakrotnych próbach nie można uruchomić silnika, należy odpowietrzyć układ paliwowy w sposób opisany w odpowietrzanie układu paliwowego.

Rozruch w niskich temperaturachEdytuj

Mróz.jpg
Przy rozruchu w niskich temperaturach (szczególnie poniżej 0*C) należy wykorzystać świecę płomieniową, która ułatwi rozruch.

Początkowe czynności rozruchu są analogiczne jak w rozruchu normalnym, z wyjątkiem poniższych czynności:

  • przestawić ręczną dźwignię sterowania dawką paliwa w położenie pełnej dawki,
  • kluczyk w stacyjce ustawić w położenie ODBIORNIKI + GRZANIE i przytrzymać przez 15 do 20 sekund, a następnie przekręcić kluczyk do oporu w prawo, celem włączenia rozrusznika.

W momencie uruchomienia silnika cofnąć kluczyk ponownie do pozycji GRZANIE i przytrzymać, aż silnik będzie równomiernie pracował, po czym zwolnić kluczyk, który powróci do położenia ODBIORNIKI.

Jeżeli po trzykrotnej próbie grzania i rozruchu silnik nie da się uruchomić, sprawdzić, czy do świecy płomieniowej (umieszczonej w kolektorze ssącym silnika) dopływa paliwa. W tym celu należy zluzować nakrętkę przewodu paliwowego przy świecy płomieniowej i wykonać klika ruchów ręczną dźwignią pompy zasilającej do usunięcia powietrza z przewodu i dokręcić nakrętkę. Przyczyną może być również zapowietrzenie układu paliwowego (patrz Odpowietrzanie układu paliwowego).

Należy pamiętać o stosowaniu odpowiedniego paliwa przy określonej temperaturze otoczenia.

Przy stosowaniu dodatkowego źródła prądu do rozruchu, zapewnić prawidłową biegunowość przy podłączaniu. Zawsze podłączać jako pierwszy przewód ( + ) do biegunu dodatniego, a w następnej kolejności ( - ) do bieguna ujemnego.

Ciągniki na specjalne żądanie mogą mieć wbudowaną w bloku cylindrowym grzałkę do podgrzewania cieczy chłodzącej. W zależności od temperatury otoczenia (poniżej 0*C) podłączyć grzałkę przewodem sieciowym do gniazda sieciowego 220 V. W ciągu 3 godzin temperatura cieczy chłodzącej podniesie się do około 50*C (nawet dłuższe grzanie nie spowoduje "zagotowania się" cieczy, bowiem grzałka jest odpowiednio dobrana do danego typu ciągnika). W ten sposób ułatwiamy rozruch silnika w zimie.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Rozruch ciągnika

  • Odpalanie zimą

    12 wiadomości
    • Obiło mi się o uszy własnie że te perkinsy niby słabo palą w zimie. U mnie wystarczy nagrzać świecę płomieniową i -30 nie straszne...
    • Perkins niby ciężko pali to ja bym się bardziej z ursusem zgodził niż z perkinsem 

Więcej z Fandomu

Losowa wiki