FANDOM

Jeżeli ciągnik nie będzie używany przez dłuższy okres czasu, należy jego zespoły odpowiednio zakonserwować. Szczegółowa instrukcja jest podana w instrukcji napraw, lub o poradę należy zwrócić się do najbliższej ASOC.

Szczegółową uwagę należy zwrócić ma ważność konserwacji rozdzielczowej pompy wtryskowej na okres postoju.

Użytkownik musi zdawać sobie sprawę z tego, że najlepszym sposobem ochrony pompy wtryskowej przed korozją jest stosowanie bezwzględnie czystego i odwodnionego paliwa. Nieprzestrzeganie zaleceń naraża użytkownika na ryzyko korozji wewnętrznych elementów pompy, aż do jej zatarcia włącznie.

WSK Poznań - producent pomp wtryskowych - zaleca w przypadku krótszych postojów co 7 dni uruchamiać silnik na okres uzyskania znamionowej temperatury pracy układu chłodzącego silnika (zalecany zakres na wskaźniku temperatury wody).

Uwaga:Edytuj

Czynności konserwacyjne przeprowadzać w docelowym miejscu postoju ciągnika. Uruchomienie silnika na ewentualny dojazd na miejsce postoju przekreśla efekty konserwancji pompy.

Postój ciągnikaEdytuj

Przed postojem ciągnika w okresie dłuższym niż 30 dni, przeprowadzić konserwację w następujący sposób:
Rys. 29.jpg

Rys. 29

  1. Zamknąć kranik paliwa 1 (rys. 29) i odłączyć przewód elastyczny łączący pompę paliwa zasilającą lub separator wody - układ paliwowy z separatorem.
  2. Usunąć zanieczyszczenia z zewnętrznych powierzchni pompy wtryskowej, filtru paliwa i separatora wody, używając do tego celu pędzla i środka myjącego, np. oleju napędowego lub nafty.
  3. Wymienić wkład filtru paliwa.
  4. Podstawić pod pompę wtryskową naczynie i wykręcić dolny korek pompy oraz poluzować śruby odpowietrzające 1 i 2 (rys. 104), a następnie odczekać 5 min, aż paliwo wycieknie z pompy.
  5. Poluzować nakrętki przewodów wysokiego ciśnienia przy wtryskiwaczach i włączyć na 3 sekundy rozrusznik. Uwaga: należy bezwzględnie przestrzegać krótkiego (3 s.) włączenia rozrusznika, przekroczenie czasu może spowodować zatarcie pompy.
  6. Umyty elastyczny przewód ssący pompy paliwa zasilającej zanurzyć w zbiorniku (o pojemności około 2 l) z mieszanką konserwującą.
  7. Za pomocą ręcznej dźwigni pompy zasilającej napełnić filtr paliwa oraz pompę wtryskową zakręcając kolejno: dolny korek pompy wtryskowej oraz śruby odpowietrzające 1 i 2 (rys. 104) po pojawieniu się spod każdej z nich paliwa bez pęcherzyków powietrza.
  8. Ustawić ręczną dźwignię sterowania dawką paliwa w położenie pełnej dawki, wcisnąć wyłącznik dopływu paliwa, włączyć rozrusznik i obracać wałem korbowym przez 5...10 sekund, celem rozprowadzenia mieszanki konserwującej.
  9. Rys. 104.jpg

    Rys. 104

    Dokręcić nakrętki przewodów wtryskiwaczy, połączyć przewód elastyczny pompy zasilającej do kranika i otworzyć kranik paliwa.
  10. Uzupełnić do pełna zbiornik paliwa olejem napędowym pobranym ze zbiornika do magazynowania.
  11. Tak przygotowany układ wtryskowy jest zabezpieczony przed korozją na okres 3 miesięcy. W przypadku postoju przekraczającego ten okres, należy ponawiać prace konserwacyjne, a po każdych dwóch cyklach uruchomić silnik, jak w przypadku postoju do 7 dni.

Przygotowanie mieszanki konserwującej:Edytuj

  • Do czystego naczynia (najlepiej 5 l kanistra) zlać 5 l oleju napędowego ze zbiornika do magazynowania paliwa i pozostawić na okres 24 godzin, celem odstania się.
  • Po 24 godzinach z naczynia tego pobrać z wierzchu 2 l paliwa - przy pobieraniu nie doprowadzić paliwa do zmącenia.
  • Do odlanych 2 l oleju napędowego dodać około 150 ml czystego oleju silnikowego, zaleca się wg tabeli smarowania. Dopuszcza się zastosowanie również czystego oleju Selektrol Specjal SD lub Selektol Super Plus, jak również oleju Mixol S. Uzyskana mieszanka służy do napełniania pompy wtryskowej i filtru paliwa.

Uwaga:Edytuj

  1. W przypadku pobierania oleju napędowego ze zbiornika nie spełnionego wymagań magazynowania, czas odstania przedłużyć do 48 godzin.
  2. Po okresie postój i odpowietrzeniu układu paliwowego zgodnie z instrukcją obsługi, silnik gotowy jest do uruchomienia.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki